mart-diaan.reismee.nl

Een verrassend leuke dag!

15 december was een verrassend leuke dag!

Om 10.30 uur moesten we klaarstaan, geen zwemkleding nodig! Wel stevige stappers aan! Zo gezegd, zo gedaan en vertrokken we toen Nicole & Sharon ons ophaalde! Waarheen eigenlijk? Nou dat bleef een verrassing dus! Eenmaal geariveerd bij het labyrint van de "Doornen Kathedraal", zagen we het imposant bouwwerk van doornentakken. Met in de nisjes kunst werken van locals, maar ook van BNR's als Jeroen Krabbé en de vrouw van Barry Hay( Golden Earring). De Kathedraal is gebouwd op een stukje, van de 7 hectare grond van Cultureel Centrum Bloemhof. Waar vroeger het regenwater en grondwater werd op gevangen en verkocht. Zo was het grondwater voordeliger dan het regenwater, vanwege de zuiverheid. De eigenaresse May Henriquez, van het Landhuis Bloemhof, dat dateert uit 1735 is in Parijs kunst gaan studeren. Zij combineerde later het landgoed met een atelier en expositieruimten voor kunstenaars. Heden ten dagen worden er nog steeds exposities gegeven door vele kunstenaars hun werk tentoon te laten stellen en worden er nog regelmatig workshops en pianoconcert(en) gegeven. De rijkverlichtte kerstmarkt- kraampjes zullen er dit jaar niet staan vanwege de Covid-19 maatregelen? Er vond vandaag wel een wisseling plaats van diverse exposities. Zo verdween het houtsnijwerk en kwam beeldhouwerk van Hortence Brouwn ervoor in de plaats. Werd er een mega groot beeld: "Big Mama" op een sokkel geplaatst met een vorkheftruck, onder toezicht van de kunstenaresse zelf. "Klotsende oksels",zei ze zelf! Maar het is goed gegaan! En word er gewerkt aan het project; "The tree of love" een grote houten kerstboom die rijkelijk versiert word met de creaties die voortkomen uit de workshops. In en om dit historierijke landhuis en atelier is dus erg veel te bezichtigen, maar ook een badhuis en diverse waterputten. En nog een witte, gele, blauwe en rode wandelroute ook. Al waren deze routes hier en daar wat glibberig, want het had die ochtend geregend. Maar goed, onder het motto; Nu we er toch zijn, begonnen we via de witte route, vervolgens namen we halverwege de gele route en daarna ook de blauwe todat er ook een rode route opdook. Ach, nu we toch lekker aan de wandel waren.... Ja, we nemen ook nog stukje rode route. Kortom: alle bezienswaardig-heden gehad en zelf een smal en glibberrig riviertje overgestoken (2x zelfs, heen en terug ; ) omdat het wat onduidelijk werd na het switchen van routes. Toen we opeens veel water en slik tegen kwamen, keerde we terug bij de uitgang via de gele route. Wat een leuke en verrassende ochtend was het. Inmiddels trek gekregen van onze avontuurlijke ochtend gingen we lunchen bij "TEN", waar Sharon voor ons vieren gereserveerd had. Het was wederom heerlijk! Een heerlijk relaxte plek met sfeervolle binnenplaats en binnen/buiten mooi versiert met o.a. duurzame kleurrijke kerst versieringen. Daarna zat onze verrassend leuke culturele trip met heerlijke lunch, als afsluiter, erop en hebben we 's avonds bij de koffie nog nagenoten met 2 heerlijke punten taart van "Ten" die we ook nog mee naar huis kregen van de meiden. "Die moeten jullie beslist proeven.... Superrrr lekker! En is de koek ook op voor vandaag!

Tot de volgende blog, Ayó

Helma

Mooi geschreven fijn te horen ondanks alles
Heerlijk genieten

Milene

Lekker eten bij ten en flink bewegen.
Dan kun je zeker taart eten.
Genieten met die twee.